Straks geen bushaltes meer in onze wijk?

Straks geen bus meer door de wijk?

Jaarlijks maakt U-OV, de vervoermaatschappij die het openbaar vervoer verzorgt tussen o.a. Maarssen en Utrecht, een vervoerplan voor het volgende jaar. In dat plan staan voorstellen voor lijnvoering en dienstregeling voor de komende jaren. Met het vervoerplan geeft U-OV invulling aan de uitgangspunten die de provincie Utrecht, de opdrachtgever voor het openbaar vervoer in onze regio, heeft vastgesteld.
De behoefte aan openbaar vervoer in de stad en de regio Utrecht verandert continu. Steeds meer reizigers maken gebruik van bus en tram. De provincie Utrecht probeert in te spelen op de toenemende behoefte aan een goede bereikbaarheid met het openbaar vervoer. Daarom is in opdracht van de provincie door U-OV het Vervoerplan U-OV 2020 gemaakt met voorstellen voor diverse veranderingen die moeten leiden tot een beter openbaar vervoer in de regio.

Belangrijke wijziging in het Openbaar vervoer tussen Utrecht en Maarssen
U-OV geeft in het nieuwe Vervoerplan U-OV 2020 aan dat er in en rondom Utrecht het nodige zal gaan veranderen vanaf 15 december dit jaar.

Een belangrijke wijzigingen die U-OV en provincie Utrecht in het plan aankondigen is de wijziging van de route van buslijn tussen station Maarssen en Utrecht Centraal Station, de huidige buslijn 5. De buslijn die door onze wijk rijdt.

Bus verdwijnt mogelijk uit Zandweg-Oostwaard
Gevolg van de voorgestelde wijziging is dat deze buslijn niet meer door Zandweg-Oostwaard gaat rijden en de bushaltes naar Utrecht en Station Maarssen uit de wijk gaan verdwijnen.
De belangrijkste pagina’s uit het Vervoerplan U-OV 2020 die over deze wijziging gaan, hebben we voor je geselecteerd uit het plan en kun je hier downloaden

Reageren op het plan
Het plan ligt nu officieel ter consultatie, wat zo veel wil zeggen als dat de reiziger om een mening wordt gevraagd over de voorgestelde wijzigingen.

Je kunt je mening geven door de enquête, opgesteld door de provincie Utrecht, vóór 1 juli in te vullen.

Op basis van alle reacties op het plan via de enquête zal het college van Gedeputeerde Staten van de provincie Utrecht in september een besluit neen over het definitieve vervoerplan en worden daarmee de wijzigingen definitief vastgesteld die dan eind dit jaar (half december) in zullen gaan.

Wij raden je aan de enquête in te vullen en zo je mening te geven over de voorgestelde wijzigingen in het vervoerplan 2020.

Als wijkcommissie beraden we ons op dit moment nog op mogelijke acties met bewoners vanuit de wijk richting de provincie en de politieke partijen in Stichtse Vecht.
We houden je daarover via deze website op de hoogte.

We zijn ook benieuwd naar wat jij van de plannen vindt . Laat het ons weten via een reactie onderaan dit artikel.

Stuur ons je reactie via die link
  •  
  •  

Permanente koppeling naar dit artikel: http://www.zandweg-oostwaard.nl/straks-geen-bushaltes-meer-in-onze-wijk/

16 reacties

Naar het reactie formulier

  1. Tegenwoordig hoor je niets anders dan voorrang geven aan het openbaar vervoer. Het opheffen van haltes in een wijk staat op gespannen voet daarmee en drijft de bewoners weer terug in de auto. Het nieuwe vervoersplan id is daarom te zot voor woorden en dient van tafel geveegd te worden. Leo

  2. Wij hebben ongeveer 2. Jaar geleden een appartement gekocht bij de bushalte van bus 5, Ranstplein. Een van de voordelen van dit appartement, was de bushalte naar Utrecht, waar wij als senioren, veelvuldig gebruik van maken. Als de bus hier verdwijnt en j e door omstandigheden niet meer kan autorijden, zitten we hier in de wijk gevangen, zonder bus 5 en wij protesteren dan ook tegen een mogelijke opheffen van deze buslijn met halte bij het Ranstplein

  3. Een slechte ontwikkeling. In het stuk staat ook dat er een halte wordt gesitueerd bij de rotonde Buitenweg/ Sweserengseweg . Benieuwd hoe reizigers daar per voet of fiets moeten komen. De gemeente zal hiervoor dan toch bepaalde maatregelen moeten treffen.

  4. Wij wonen al 25 jaar aan de Buitenweg, waar de bus langs rijdt. Wij ervaren geluidsoverlast van de langs rijdende bussen ( te hard!). Zien vaak onveilige situaties ontstaan. Onoverzichtelijke situaties bij de school.Er worden nog steeds trillingen waargenomen op de zolderkamer ( ondanks het verwijderen van de verkeersdrempel). Het wegdek verzakt.

    Het merendeel van de bewoners ervaren niet dagelijks overlast van de bussen, aangezien zij niet woonachtig zijn aan de Buitenweg waar de bussen langs rijden.

    Lijn 5 verdwijnt niet, maar de haltes worden opgeheven en verplaatst naar het begin van de wijk! In Maarssenbroek rijden er ook geen bussen door de wijk, maar via de rondweg.

  5. Ik woon aan de Buitenweg en ondervindt absoluut geen hinder van de voorbijrijdende bussen. Ik zou het bijzonder jammer vinden als de bushaltes in onze wijk worden opgeheven. 4 x per week reis ik per bus 5 naar Utrecht. Als ik straks naar een nieuwe halte moet lopen, wat ik op de terugweg savonds laat geen pretje vind, kost me dat zeker 15 minuten. Mijn (dure) fiets daar bij een bushalte plaatsen wil ik niet met het risico op diefstal.
    Het argument van U-OV dat er te weinig gebruik van de haltes in onze wijk zou worden gemaakt, snijdt geen hout. Vele scholieren uit onze wijk reizen dagelijks naar Utrecht. Veel ouderen uit onze wijk doen hun boodschappen in Maarssen-dorp en zijn afhankelijk van deze bus.
    Wat ik me wel kan voorstellen is de frequentie van de bus buiten de spits terug te brengen naar 2 x per uur.

    Ik hoop dat de Wijkcommissie Zandweg Oostwaard zich zowel via de politiek als bij U-OV sterk gaat maken om het voorgenomen besluit van U-OV ongedaan te maken.

  6. Als bewoner van de Domisstraat komt de bushalte dichterbij, nl bij de rotonde. Ik vraag me wel af hoe dat dan in de praktijk gaat. terugkomend uit Utrecht oversteken via een zebrapad? Inderdaad rijden in Maarssenbroek geen bussen door de wijken. Maar de vergelijking gaat mank. In onze wijk zijn bij de aanleg andere keuzes gemaakt Als ik gebruik maak van lijn 5, ben ik nooit alleen bij de halte.
    Laat de situatie zoals die is. En de brievenbus mag ook terug!

  7. Tijdens het raadsoverleg van 3-6-2019 hebben alle fracties zich uitgesproken tegen het opheffen van bushaltes in Maarssen. De raad heeft daarom de wethouder Klomps, die zich ook al tegen het opheffen van de haltes uitsprak, geadviseerd te acteren tegen de voorgestelde plannen.

  8. Het moet niet gekker worden. Wij wonen zelf in het appartementen complex aan de Buitenweg 64 -118. Er wonen veel ouderen die regelmatig van lijn 5 gebruik moeten maken om een boodschap te doen of andere aankopen te doen op bisonspoor in maarssenbroek. Hoog catharijne is dan ook over om daar wat rond te lopen. Met of zonder rollator.
    Namens onze VVE vraag ik om inzet van de commissie om een passende regeling aan te dragen. Maar wel door Zandweg-Oostwaard.

  9. Te gek voor woorden. Mijn dochter en kleinzoon gaan elke dag met de bus naar werk en school.zij hebben voor deze wijk gekozen met openbaar vervoer.overal hoor je laat je auto staan neem openbaar vervoer..laat de bus dan 1x per half uur rijden inplaats van 4x per uur.

  10. Ondanks dat wij zelf in Maarssen – dorp wonen vlak bij het winkelcentrum op de Plesmanlaan zijn de plannen om lijn 5 niet meer door Oostwaard te laten rijden
    een totaal verkeerde beslissing. Wij hebben ook geen auto en maken vaak gebruik van de bus naar Utrecht en we kunnen ons voorstellen dat het opheffen van de route door Oostwaard voor veel mensen, jong en oud een slechte zaak is. Wat ons
    altijd heeft verbaasd is het feit dat bus 5 vanaf Utrecht CS doorrijd via
    OoginAl naar de Schaverijstraat achter het vroegere Werkspoor. Laten ze die rit maar opheffen !

  11. Een bushalte in de wijk Bisonspoor is ook geen gek idee.
    Bv Bi het zwembad in dat gedeelte wonen veel oudere mensen.

  12. Dit onzinnige plan is waarschijnlijk weer achter een bureau bedacht door een
    “verkeers”deskundige die niet ter plaatse is geweest om de situatie te beoordelen.
    Ook het argument dat er soms onrendabele lijnen zijn, gaat voorbij aan het sociale aspect van het openbare vervoer.
    Ook het plaatsen van een nieuwe halte aan de rand van de wijk is natuurlijk gespeend van enig inzicht. Er is ook weinig of geen ruimte om een bushalte te maken. Ziet U de uitgestapte passagiers (evtl. met rollator) komende uit Utrecht in het spitsuur de Zweserijnseweg al oversteken via een zebrapad met verkeerslichten?) Tunnel en of evtl. een brug komt natuurlijk dan uit een ander potje!!! zal dan het argument zijn.

  13. Het is een goed plan om de bus aan begin vd wijk te plaatsen en niet meer door de wijk. Het is hooguit 10 minuten lopen als je aan de andere kant van de wijk woont. Wij wonen ruim 27 jaar aan de Buitenweg. En hebben al die jaren overlast ervan gehad. Bussen die te hard rijden. Trillingen en schuren in huis. In de loop der jaren is er veel veranderd. Verkeersdrempels , gele palen in middenberm. alles is tijdelijk maar veranderd niet aan het gedrag van de buschauffeurs . De mensen in de wijk kunnen van lijn 5 gewoon gebruik blíjven maken, alleen moeten sommige een klein stukje ervoor lopen. Ik snap dat heel veel mensen de bus willen behouden in de wijk maar bij die mensen rijdt de bus niet voor hun huis. En als ze in hun bed liggen horen ze de bus niet voorbij komen en ervaren hun hiervan geen hinder !! Maar wat zou het fijn zijn als in de wijk busvrij zou zijn. TOP IDEE.

  14. Eindelijk. De bus niet meer door de wijk. Goed plan.
    Deze bus bezorgt veel overlast.
    8x per uur (!) staat ons huis vlak bij het bruggetje Cramerlaan te schudden. Vooral als de de bus ’s ochtends of ’s avonds niet stopt bij de haltes, omdat er geen passagiers in- of uitstappen.
    Bij de verlenging van het bruggetje een aantal jaar geleden is het verergert. Nu nog een extra schok bij het oprijden van de verhoging.
    Nu recent de snelheidsbeperkende maatregelen zijn weggehaald rijden ze nog harder over de brug. En stoppen voor het stopbord bij de oversteekplaats, nog nooit gezien.

    We hebben al enkele malen bij de gemeente geklaagd. Even zo vele malen hebben ze beloofd er iets aan te doen. Men dacht er aan de klinkers weg te halen en het asfalt met een geleidelijker overgang door te trekken.
    Daarnaast moest men nog een oplossing bedenken om de haltes aan een euronorm te laten voldoen. Maar tot op heden niks.
    We overwegen dan ook juridische stappen te nemen.

    Dus u begrijp dat we het toejuichen, dat de bus niet meer door de wijk rijdt!
    En er zullen meer bewoners zijn wonend aan de buslijn die blij zullen zijn dat hun huis door de zware bus op de zwakke veengrond niet meer staat te ‘wachelen’.

    Als alternatief, ik begrijp ook wel dat voor de wijk bereikbaarheid per openbaar vervoer voor aantal inwoners belangrijk is. De volgende suggesties:
    1. Grote bus. Halte met fietsenstalling en verlichting bij de ingang van de wijk, bij de rotonde Sweserengseweg maken. Daar is mijns inziens voldoende ruimte voor. En het kan veilig met voldoende zicht voor bus en passerende auto’s.
    Het zou nog te overwegen zijn de bus buitenom naar de halte bij het sportpark te laten rijden. En aldaar een kleine rotonde aanleggen waar de bus kan omkeren en weer terugrijden.
    2. Klein busje. Deze zou door zijn lager gewicht minder schokken en stoten veroorzaken. In samenhang met de door te trekken asfalt laag. En het zou te overwegen zijn de frequentie terug te brengen. Er zou dan net na Zuilen een overstap halte gemaakt kunnen worden, zodat een grote bus de lijn kan vervolgen van/ naar Utrecht CS. Het probleem van de halte met voldoen aan de euronorm in Zandweg-Oostwaard is dan nog niet opgelost.

    Ik verwacht dat u deze bijdrage naar behoren waardeert en dat er nu daadwerkelijk iets aan deze overlast gedaan gaat worden. Ons geduld is op en er moet iets gebeuren aan het 8x per uur bonken van deze buslijn.

  15. Wat een volstrekt idioot idee. In deze wijk rijden al vanaf het begin bussen. Voor (veel) mensen een belangrijke reden om voor deze wijk te kiezen. De aanleg van een veilige en goed bereikbare bushalte aan het begin van de wijk is erg lastig en zal heel veel geld kosten. Goed idee om te overwegen kleinere bussen door de wijk te laten rijden (NiGeBo), maar het laten verdwijnen van het OV in onze wijk moet echt tegengehouden worden!

  16. Beste actievoerders,
    Ik heb vier jaar in de provinciale staten van utrecht mogen zitten voor de SP en heb in die tijd met verbazing en verontwaardiging gezien hoe het openbaar vervoer uitgekleed werd. Alles door het verdienmodel van de (buitenlandse) vervoersmaatschappij en de nonchalante houding van de gedeputeerde, met dienstauto en chauffeur.
    Het nieuwe OV plan en de knip in Zandweg Oostwaard is daar een gevolg van. Maar ook op andere plekken in de provincie is het om te huilen. Het nieuwe College van CU, CDA, PvdA, D66 en Groen Links wil met gesloten deuren over hiet nieuwe vervoersplan gaan beslissen. Geen debat met de staten, geen inspraak van bewoners, behalve de enquete dan. Maar die kun je op allerlei manieren lezen en naast je neerleggen.
    De SP heeft het punt in de rondvraag van de MME vergadering op 11 september ter bespreking gevraagd. Er is daardoor een gelegenheid voor inwoners om in te spreken. Hiervan maken in elk geval mensen uit Soester Kwartier in Amersfoort gebruik . Jullie kunnen dat ook doen! minimaal 48 uur voor de vergadering aanmelden bij de griffie van de provincie. De vergadering begint om 9.30 uur.
    Laat je horen!
    Truke Noordenbos

Geef een reactie

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.